Τμήμα Κοινωνικής Εργασίας

Ελληνικό Μεσογειακό Πανεπιστήμιο

Η παιγνιοποίηση ως εργαλείο ένταξης: Η καινοτόμος προσέγγιση του έργου PIPE

Το ευρωπαϊκό έργο PIPE (Programme of Inclusion for Migrant People at Risk of Social Exclusion) εξερευνά πώς η παιγνιοποίηση μπορεί να ενισχύσει την κοινωνική ένταξη των μεταναστών και των προσφύγων. Ενσωματώνοντας στοιχεία εμπνευσμένα από τα παιχνίδια — όπως αποστολές, στόχους, επίπεδα και άμεση ανατροφοδότηση — η εφαρμογή PIPE μετατρέπει την πρόσβαση σε πληροφορίες και υπηρεσίες σε μια πιο διαισθητική, παρακινητική και φιλική προς τον χρήστη εμπειρία.

Γιατί η παιγνιοποίηση είναι σημαντική για την ένταξη των μεταναστών

Οι νεοαφιχθέντες συχνά αντιμετωπίζουν σύνθετα διοικητικά συστήματα, γλωσσικά εμπόδια και δυσκολίες στο να βρουν αξιόπιστες πληροφορίες. Οι στατικοί οδηγοί ή τα μεγάλα έγγραφα μπορεί να είναι αποθαρρυντικά. Η παιγνιοποίηση βοηθά στο να:

  • γίνουν τα περιεχόμενα πιο προσβάσιμα και ελκυστικά
  • αυξηθεί η κινητοποίηση και η διατήρηση της μάθησης
  • ενισχυθούν δεξιότητες και η αυτοπεποίθηση
  • προαχθεί η αυτονομία του χρήστη

Στην εφαρμογή PIPE, η ένταξη παρουσιάζεται ως ένα δομημένο ταξίδι, όπου οι χρήστες ολοκληρώνουν αποστολές, παρακολουθούν την πρόοδό τους οπτικά και λαμβάνουν σαφή καθοδήγηση.

Μια στρατηγική βασισμένη σε στιβαρές εκπαιδευτικές θεωρίες

Η προσέγγιση υπερβαίνει τους απλούς πόντους και τα σήματα. Βασίζεται σε καθιερωμένες ψυχολογικές και εκπαιδευτικές αρχές.

Θεωρία Αυτοπροσδιορισμού (Self-Determination Theory – SDT)

Η εφαρμογή υποστηρίζει τρεις βασικές ανθρώπινες ανάγκες:

  • Αυτονομία — οι χρήστες επιλέγουν το δικό τους μονοπάτι μάθησης
  • Επάρκεια — το περιεχόμενο χωρίζεται σε διαχειρίσιμα βήματα με άμεση ανατροφοδότηση
  • Συνδεσιμότητα — ιστορίες και μαρτυρίες μειώνουν την αίσθηση απομόνωσης

Θεωρία της Ροής (Flow Theory)

Κάθε αποστολή έχει σχεδιαστεί ώστε να προσφέρει:

  • ισορροπημένες προκλήσεις
  • σαφείς στόχους
  • ελάχιστους περισπασμούς
  • άμεση ανατροφοδότηση

Ένα δομημένο σχέδιο: το μοντέλο ADDIE

Η στρατηγική παιγνιοποίησης του PIPE ακολουθεί ένα σαφές και αυστηρό πλαίσιο:

  1. Ανάλυση αναγκών και εμποδίων των μεταναστών
  2. Σχεδιασμός αποστολών, διαδρομών και ανταμοιβών
  3. Ανάπτυξη πολυγλωσσικού και συμπεριληπτικού ψηφιακού περιεχομένου
  4. Εφαρμογή μέσω πιλοτικών χρήσεων
  5. Αξιολόγηση εμπλοκής και μαθησιακών αποτελεσμάτων

Σύνδεση με το New European Bauhaus

Το έργο ενσωματώνει, επίσης, τις αξίες του New European Bauhaus, προωθώντας την ομορφιά, τη βιωσιμότητα και τη συμπερίληψη.

Προς πιο προσβάσιμες διαδρομές ένταξης

Ο στόχος δεν είναι μόνο μια ελκυστική εφαρμογή, αλλά η ουσιαστική υποστήριξη των μεταναστών, ώστε να:

  • πλοηγηθούν σε υπηρεσίες υγείας, νομικές και κοινωνικές δομές
  • αναπτύξουν ψηφιακές και προσωπικές δεξιότητες
  • ενισχύσουν αυτοπεποίθηση και αυτονομία
  • αναγνωρίσουν και να γιορτάσουν την πρόοδό τους

Συμπέρασμα

Το έργο PIPE δείχνει πώς η παιγνιοποίηση μπορεί να λειτουργήσει ως ισχυρό εργαλείο ένταξης. Μετατρέποντας σύνθετες πληροφορίες σε καθοδηγούμενες και παρακινητικές αποστολές, προσφέρει πρακτική υποστήριξη στους μετανάστες.

Το πλήρες παραδοτέο βρίσκεται εδώ:

👉 https://pipe-project.eu/wp-content/uploads/2025/08/D4.4_Use-of-gamification-for-the-implementation-of-the-action-plan_EN_compressed.pdf

 

Μετάβαση στο περιεχόμενο